BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

w-e-l-c-o-m-e


Monday, November 30, 2009

INFO : 6 CARA KURANGKAN PENGAMBILAN GULA

Segala yang manis ini memang sedap dimakan tetapi jika terlebih makan, yang menanti anda adalah sesuatu yang menakutkan.

Setelah mengambil makanan bergula kegemaran, seseorang akan mengalami pertambahan tenaga, namun setelah beberapa ketika, tahap gula di dalam darah akan turun sehingga membuat anda semakin ketagihan gula. Ini berlaku kerana tubuh telah terbiasa memiliki tahap gula dalam darah yang tinggi. Terlalu banyak gula akan melemahkan sistem kekebalan dan tubuh mudah berasa letih.

Seorang pakar pemakanan di Truestar Health, Kanada, Sofia Segounis mengemukakan, seseorang akan mula ketagihan gula kerana adanya ketidakseimbangan dalam hormon insulin. Maka semakin banyak gula yang diambil, kian banyak pula insulin yang dikeluarkan oleh tubuh untuk mengubah gula menjadi tenaga. Insulin merupakan hormon yang mengawal tingkat gula di dalam darah.

Oleh kerana itu, kebiasaan mengambil makanan yang mengandungi kadar gula yang tinggi sebaiknya dihindari. Selain tidak baik untuk kesihatan, ia juga dapat mencetuskan pelbagai jenis penyakit. Fakta berikut merupakan beberapa cara untuk mengurangkan pengambilan makanan bergula.

Pertama, hindari godaan makanan bergula. Makan dalam kuantiti yang sedikit bukan sehingga membuatkan kain, seluar atau jeans terasa ketat. Jika ada hidangan buah-buahan atau sayuran, lebih baik pilih makanan ini.

Kedua, banyakkan minum air terutama air kosong. Dengan cara ini, tubuh akan mendapat keperluan air yang mencukupi. Selain itu, cara ini juga mencegah keinginan untuk menikmati sesuatu hidangan, baik makanan bergula atau makanan yang lain. Oleh kerana itu, minumlah air untuk menurunkan kecenderungan memilih makanan ringan yang manis.

Ketiga, jangan lupa ambil ‘supplement’. Vitamin C misalnya, sangat bermanfaat untuk membantu mengawal kebiasaan mengambil makanan bergula. Vitamin C semulajadi banyak ditemui dalam buah oren dan buah kiwi. Sementara magnesium membantu mengatur tahap gula dalam darah dan banyak diperolehi daripada sayuran berdaun hijau, kekacang, bijirin, ikan, dan daging.

Keempat, makan sedikit tetapi kerap untuk sepanjang hari. Makan secara teratur akan memberikan tubuh tenaga sepanjang hari, dan mengatur tahap gula di dalam darah. Ini kerana gula dapat masuki aliran darah secara berperingkat. Pilihlah makanan yang tinggi kandungan seratnya. Semakin tinggi kandungan serat, semakin lambat gula masuk ke dalam aliran darah.

Kelima, pilihlah makanan daripada bahan pemanis semulajadi seperti madu. Makanan yang berasal daripada bahan pemanis semulajadi merupakan salah satu alternatif terhadap gula yang diproses. Bahkan, ia juga mengandungi lebih banyak nutrisi jika dibandingkan dengan gula biasa. Biasanya pemanis semulajadi tidak akan dilepaskan dalam aliran darah secepat gula yang diproses.

Keenam, jaga keseimbangan hormon tubuh. Gula dan makanan yang mengandungi karbohidrat tinggi seperti pasta, dan nasi putih akan segera diubah menjadi gula di dalam darah dan akan menyebabkan kadar insulin naik. Oleh kerana itu, sebaiknya pola makan anda harus terdiri daripada protein, karbohidrat dan lemak yang seimbang. Lemak dan protein berupaya menghalang penyerapan karbohidrat di dalam aliran darah. Malah, ia juga memberikan sumber tenaga yang stabil serta akan menjaga tubuh tetap sihat.

SANUBARI : BAYARAN REPAIR MOTOR.

Assalamualaikum WBT...
Salam Selusur...

tau tak berapa harga repair enjin motor ex5 tuh?
cuba teka?
100? BUKAN...
200... BUKAN...
300... pun BUKAN
tapi.
RM 586/=

Aku taktau apa nak cakap skrg.
berhutang sana sini.
berhutang kedai cina tuh.

Ya Allah.
Bantulah hambamu ini...

Al Mukhliz,
ZUL HAZMI HAMAD

Sunday, November 29, 2009

SANUBARI : Moto... oh.. Moto...

Assalamualaikum WBT...
Salam Selusur...

aduh.
sedat tak sedar dah tiga hari moto aku tuh tersadai kat bengkel...
aiseh... susahnya nak jalan macamni.
terpaksa terperap je kat umah.

semenjak dihatar semula untuk repair pada hari khamis,
sampai harini tak siap2...
ape nih.
huhuhu...

dan harganya pun, siap sedia lah.
cina tu gtau haritu rm 400 ke atas.
mana la nak cari duit nih.
adus.
tensen2...

ya Allah...
tolonglah hambamu yang lemah ini...

Al Mukhliz,
ZUL HAZMI HAMAD

Saturday, November 28, 2009

INFO : SENARAI ORANG TERKAYA

ORANG TERKAYA MALAYSIA


Majalah Malaysian Business keluaran Februari 2008 telah menyenaraikan 40 orang yang terkaya di Malaysia berdasarkan jumlah pegangan saham yang dilaporkan di Bursa Saham Malaysia dan lain-lain pegangan saham yang boleh dinilaikan pada 18 Januari 2008. Blog ini pernah juga memaparkan 40 orang terkaya di Malaysia pada tahun lepas berdasarkan kajian yang di buat oleh majalah Forbes. Terkini : Senarai 40 Terkaya di Malaysia 2008 oleh Forbes Asia.



Tan Sri Robert Kuok adalah orang yang terkaya di Malaysia.
Berdasarkan kedua-dua senarai tersebut Raja Gula, Tan Sri Robert Kuok Hock Nien, 84, kekal sebagai orang terkaya di Malaysia. Turut tersenarai Ong Beng Seng, jutawan harta yang kini tinggal di Singapura adalah orang yang bertanggungjawab membawa perlumbaan Formula One ke republik itu. Hanya ada dua orang wanita yang tersenarai iaitu Raja Datuk Seri Eleena Raja Azlan Shah dan Puan Sri Chong Chook Yew.

Manakala bumiputra yang berada di dalam senarai tersebut adalah seramai 8 orang. Mereka selain daripada Raja Datuk Seri Eleena adalah Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary, Tan Sri Azman Hashim, Datuk Mokhzani Mahathir, Tan Sri Hamdan Mohamad, Tan Sri Rozali Ismail, Shaari Ismail dan Datuk Abdul Hamed Sepawi.

Berikut adalah senarai 40 orang yang terkaya di Malaysia berdasarkan kajian yang dibuat oleh majalah Malaysian Business;

1. Robert Kuok Hock Nien, 84, RM 58.110 billion, Kerry/Kuok Group

2. Tan Sri T. Ananda Krishnan, 69, RM 19.625 billion, Usaha Tegas

3. Tan Sri Lee Shin Cheng, 69, RM 14.943 billion, IOI Group

4. Tan Sri Quek Leng Chan, 65, RM 11.098 billion, Hong Leong Group

5. Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary, 57, RM 8.550 billion, Albukhary Foundation

6. Tan Sri Teh Hong Piow, 78, RM 8.06 billion, Public Bank

7. Tan Sri Tiong Hiew King, 71, RM 3.87 billion, Rimbunan Hijau

8. Tan Sri Vincent Tan, 56, RM 3.40 billion, Berjaya Group

9. Tan Sri Lim Kok Thay. 56, RM 3.16 billion, Genting Group

10. Tan Sri Azman Hashim, 68, RM 2.87 billion, Arab-Malaysian Corp

11. Datuk Lee Yeow Chor, 42, RM 2.33 billion, IOI Group

12. Lee Yeow Seng, 29, RM 2.29 billion, IOI Group

13. Tan Sri Yeoh Tiong Lay, 78, RM 1.74 billion, YTL Group

14. Ong Beng Seng, 62, RM 1.73 billion, Hotel Properties Ltd

15. Tan Sri Jeffrey Cheah Fook Ling, 62, RM 1.49 billion, Sunway Group

16. Datuk Yaw Teck Seng, 70, RM 1.39 billion, Samling Group

17. Datuk Seri Lee Oi Hian, 58, RM 1.304 billion, Batu Kawan

18. Datuk Lee Hau Hian, 55, RM 1.301 billion, Batu Kawan

19. Tan Sri Francis Yeoh Sock Ping, 54, RM 0.99 billion, YTL Group

20. Datuk Mokhzani Mahathir, 46, RM 0.97 billion, Kencana Petroleum

21. Datuk Yeoh Seok Hong, 49, RM 0.883 billion, YTL Group

22. Datuk Yeoh Seok Kian, 51, RM 0.881 billion, YTL Group

23. Datuk Micheal Yeoh Sock Siong, 48, RM 0.87 billion, YTL Group

24. Datuk Mark Yeoh Seok Kah, 43, RM 0.86 billion, YTL Group

25. Tan Sri Hamdan Mohamad, 52, RM 0.85 billion, Ranhill

26. Raja Datuk Seri Eleena Raja Azlan Shah, 47, RM 0.83 billion, Gamuda

27. Tan Sri Dr Lim Wee Chai, 50, RM 0.78 billion, Top Glove Corp

28. Tan Sri Kua Sian Kooi, 56, RM 0.75 billion, Kurnia Asia

29. Puan Sri Chong Chook Yew, 85, RM 0.71 billion, Selangor Properties

30. Datuk Tony Tiah Thee Kian, 61, RM 0.67 billion, TA Enterprise

31. Datuk Tan Chin Nam, 82, RM 0.61 billion, Tan & Tan

32. Tan Sri Rozali Ismail, 52, RM 0.59 billion, Puncak Niaga Holding

33. Shaari Ismail, 53, RM 0.57 billion, Puncak Niaga Holding

34. Datuk Seri Panglima Lau Cho Kun, 72, RM 0.533 billion, Gek Poh Holdings

35. Datuk Lin Yun Ling, 52, RM 0.532 billion, Gamuda

36. Datuk Seri Liew Kee Sin, 49, RM 0.52 billion, SP Setia

37. Ong Leong Huat, 64, RM 0.50 billion, OSK Holdings

38. Datuk Abdul Hamed Sepawi, 57, RM 0.49 billion, Naim Cendera Holdings

39. Datuk Tony Fernandes, 43, RM 0.47 billion, AirAsia

40. Kwan Ngen Chung, 48, RM 0.40 billion, Kwantas Corp

Perlu diingat bahawa nilai yang disebut di atas adalah berdasarkan maklumat yang boleh didapati secara umum dan ditolak hutang yang diisytiharkan. Sudah tentu ada lebih ramai mereka yang mempunyai nilai harta yang sama atau lebih daripada yang tersenarai di atas. Nama mereka tidak ada di sini kerana pegangan saham tersebut tidak dapat dikaitkan secara langsung kepada mereka.

Senarai ini diperolehi daripada blog Warkah.

Posted by keristamingsari at 7:08 PM


ZUL : MANA SENARAI ORANG TERMISKIN DI MALAYSIA?

Friday, November 27, 2009

RAYA : TAKBIR

video

RAYA : SEJARAH HARI RAYA AIDILADHA

++ SEJARAH HARI RAYA AIDILADHA ++

Merenung kembali jejak-jejak sirah para nabi, perayaan ini lebih sinonim dengan kisah Nabi Ibrahim a.s dan anaknya, Nabi Ismail a.s.

Catatan sirah kedua-dua nabi ini, menjadi satu inspirasi kepada jutaan umat Islam ke arah rasa taqwa kepada Allah s.w.t. tanpa berbelah bagi.

Malah ia juga menjadi gambaran simbol kasih sayang yang kukuh antara seorang nabi kepada Tuhannya, seorang suami kepada isterinya, Siti Hajar serta kasih antara ibu dan anaknya.

Terdapat tiga peristiwa penting yang boleh dikutip daripada catatan sirah ini.

Pertama, peristiwa Siti Hajar dan anaknya Ismail a.s diperintahkan oleh Allah s.w.t. agar Nabi Ibrahim meninggalkan mereka di satu kawasan padang pasir yang tandus.

Ia kini menjadi tumpuan jutaan umat Islam menunaikan rukun Islam yang ke lima, Mekah atau dahulunya di kenali sebagai Bakkah.

Peristiwa kedua merupakan ujian Allah s.w.t. ke atas Nabi Ibrahim agar menyembelih anaknya, Nabi Ismail a.s yang berakhir dengan penyembelihan seekor kambing biri-biri sebagai ganti kepada anaknya.

Peristiwa ini menunjukkan betapa patuhnya Nabi Ismail a.s dalam memenuhi arahan yang diberikan oleh Allah tanpa rasa ragu-ragu mahupun curiga:

Nabi Ismail a.s. berkata: ``Hai bapaku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu, insya-Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar.'' (Ash-Shafaat:102)

Dan ketiga, pembinaan semula Kaabah oleh kedua-dua nabi Allah yang mulia ini.

``Dan (ingatlah), ketika Kami menjadikan rumah itu (Baitullah) tempat berkumpul bagi manusia dan tempat yang aman. Dan jadikanlah sebahagian maqam Ibrahim tempat solat.

``Dan telah Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail: ``Bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, yang i'tikaf, yang ruku' dan sujud...'' (Al-Baqarah:125)

Al-Quran memberikan gambaran yang jelas tentang keperibadian Nabi Ibrahim di dalam surah Al Nahl ayat 120-122 bermaksud: ``Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang imam yang dapat dijadikan teladan lagi patuh kepada Allah, dan seorang yang selalu berpegang kepada kebenaran dan tidak pernah meninggalkannya.

``Dan sekali-kali bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan (Tuhan), (lagi) yang mensyukuri nikmat-nikmat Allah, Allah telah memilihnya dan menunjukkannya kepada jalan yang lurus dan kami berikan kepadanya kebaikan di dunia.

``Dan sesungguhnya dia di akhirat benar-benar termasuk orang-orang yang soleh.'' (An-Nahl:120-122)

Baitullah yang juga dikenali sebagai Kaabah, merupakan arah kiblat bagi semua umat Islam bersembahyang untuk mengabdikan diri kepada Allah.

Kaabah pada mulanya telah dibina oleh Nabi Adam, bapa kepada sekalian manusia. Apabila banjir besar melanda Mekah, Kaabah telah rosak.

Nabi Ibrahim membinanya semula di atas tapak yang sama. Baginda meminta Nabi Ismail mencari sebiji batu bagi menandakan penjuru bagi Kaabah.

Maka Jibril memberikan Nabi Ismail petunjuk untuk mencari sebiji batu yang diberi nama Hajarul Aswad.

Semasa batu itu diletakkan, mereka berdoa, ``Dan (ingatlah) ketika Ibrahim meninggikan (membina) dasar-dasar Baitullah bersama Ismail (seraya berdoa): ``Ya Tuhan kami terimalah daripada kami (amalan kami), sesungguhnya Engkaulah yang maha mendengar lagi maha mengetahui.

``Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada-Mu dan (jadikanlah) di antara anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepada-Mu dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadat haji kami, dan terimalah taubat kami.

``Sesungguhnya Engkaulah yang maha penerima taubat lagi maha penyayang.'' (Al-Baqarah:127-129)

Kaabah merupakan kiblat, yakni arah tuju Muslim ketika menunaikan kewajipan solat.

Meskipun Muslim mengarahkan dirinya kepada Kaabah ketika solat, Muslim tidak menyembahnya.

Hakikatnya, yang layak disembah hanyalah Allah s.w.t.

Firman Allah menjelaskan: ``Kerap kali Kami melihat engkau (wahai Muhammad), berulang-ulang menghadap ke langit, maka Kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai. Oleh itu palingkanlah mukamu ke arah Masjidul Haram (tempat letaknya Kaabah) dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah mukamu ke arahnya dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan Kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah yang benar dari Tuhan mereka dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang mereka lakukan.'' (Al Baqarah: 144).

Struktur berbentuk kubik ini mempunyai kepentingannya yang tersendiri. Ia menjadi lambang perpaduan jutaan Muslim di seluruh dunia.

Misalnya dalam menunaikan ibadah solat, Muslim menghadapkan dirinya ke arah kiblat yang satu untuk menyembah Allah yang satu.

Perpaduan merupakan elemen penting di dalam Islam ke arah persaudaraan yang lebih bermakna.

Tambahan lagi sejarah membuktikan, peta pertama dilukis oleh seorang Muslim dengan meletakkan tanda arah selatan di atas dan utara di bawah.

Secara geografi, kedudukan Kaabah itu sendiri terletak di tengah-tengah kedudukan dunia.

Meskipun Barat menukarkan tanda arah utara di atas dan selatan di bawah, Kaabah masih kekal kedudukannya di tengah-tengah peta dunia.

Tawaf yang dilakukan oleh jemaah haji di Masjidul Haram sekeliling Kaabah, secara simboliknya menggambarkan kepercayaan pada Tuhan yang satu sebagaimana setiap pusingan menghasilkan satu bulatan.

``Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhanmu) dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh.

``Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu, kerana pengurniaan-Nya kepada mereka dengan binatang-binatang ternak (untuk dijadikan korban); dengan yang demikian makanlah kamu dari (daging) binatang-binatang korban itu dan berilah makan kepada orang yang susah, yang fakir miskin.'' (Al Hajj 27-28).

Mengatakan Kaabah sebagai simbol berhala adalah tidak dapat diterima akal sama sekali.

Bukti sejarah dapat di jadikan sandaran dalam menyokong dakwaan menafikan pembohongan ini.

Ketika zaman baginda s.a.w., azan turut dilaungkan dengan berdiri di atas Kaabah setiap kali waktu solat.

Gambaran grafiknya boleh dilihat dengan menonton kisah Al-Risalah (The Message), lakonan Anthony Quinn.

Watak Bilal bin Rabah dilakonkan dengan memanjat Kaabah itu sendiri dan melaungkan azan ketika pembukaan Mekah selepas 13 tahun berkembangnya Islam di Madinah.

Seseorang perlu bertanya pada diri, jika benar Kaabah disamakan dengan sebuah berhala, apakah penganutnya akan memijak berhala itu untuk menyembahnya?

RAYA : VIDEO KORBAN

video

RAYA : SALAM AIDILADHA!

Assalamualaikum WBT...
Salam Selusur...


Saya, Zul Hazmi Hamad dan keluarga ingin mengucapkan
SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA
MAAF ZAHIR BATIN















Al Mukhliz,
ZUL HAZMI HAMAD

INFO : Fakta-Fakta

Fakta-fakta yang kita tidak tahu???



Kapal Titanic bergerak selaju 22 knots ketika ia berlanggar dgn
bungkah ais.

************************************************************

Air minuman 7-up dicipta pada tahun 1929. '7' dipilih kerana
pada asalnya ia mengandungi 7 auns air manakala 'up' pula kerana
buihnya yang naik ke atas.



Doktor gigi menasihatkan kita supaya menyimpan berus gigi
jauh 6 kaki dari toilet untuk mengelak percikan air jamban tu
bila kita flush.

Pada zaman Rom purba, orang yang hidungnya bengkok dianggap
bakal seorang pemimpin.

************************************************************

Diet Coke mula dicipta pada tahun 1982.

***********************************************************

Cecair di dalam kelapa boleh digunakan untuk menggantikan plasma
darah.

***********************************************************

Buah strawberi ada lebih vitamin C dari buah oren.

***********************************************************

Sebarang cecair di angkasa berbentuk bulat akibat tekanan graviti

***********************************************************

Kicap adalah bahan terbaik untuk mencuci loyang.

***********************************************************

1 hari di planet Pluto bersamaan dengan 1 minggu di bumi.

***********************************************************

Pasukan polis yg pertama di dunia ditubuhkan di Perancis pd
tahun 1667

***********************************************************

Perang terpendek ialah diantara Zanzibar dan England pada 1896.
Zanzibar menyerah kalah selepas 38 minit.

***********************************************************

Setiap dari kita menghasilkan 3.5 pound sampah setiap hari dan
kebanyakannya ialah kertas.

***********************************************************

Tiada kertas yg boleh dilipat lebih dari 7 kali. try ler
keme dah terai memang tak boleh

***********************************************************

Seorang dari 4 rakyat Amerika Syarikat pernah muncul di kaca tv.

***********************************************************

Rakaman suara yang pertama di dunia dibuat oleh Thomas Edison
pada 1877 dan rakamanya ialah' Mary had a little lamb'

***********************************************************

Hobi yg paling banyak mengeluarkan duit ialah berkebun.

***********************************************************

Pokok Oak tidak berbuah melainkan ia telah berusia lebih 50 tahun.

***********************************************************

Kebanyakan vitamin C pada buah ialah di kulitnya.

***********************************************************

Pin bowling hanya perlu mengiring 7.5 darjah untuk jatuh.

***********************************************************
Produk pertama yang menggunakan bar kod ialah Wringleys gum.

***********************************************************

Raja (King) Heart dalam daun terop satu-satunya raja yang
tak ada misai.

***********************************************************

Kerusi elektrik dicipta oleh seorang doktor gigi.

***********************************************************

Setiap galen air laut ada 1/4 paun garam

***********************************************************

American Airlines menjimatkan sebanyak US40,000 pada tahun 1987
tidak lagi meletakkan buah zaitun pada setiap hidangan salad
di tempat penumpang kelas 1

***********************************************************

Kapalterbang Jumbo menggunakan 4,000 galen minyak untuk terbang.

***********************************************************

Planet Venus adalah satu satunya planet yang berputar mengikut
arah jam.

***********************************************************

CD pertama yang dikeluarkan ialah di US olah Bruce Springsteen
(Born in USA)

***********************************************************

Kanak-kanak belajar tentang hidup lebih banyak dari TV dari yang
lain

***********************************************************

Purata setiap kanak2 menghabiskan waktu selama 28 jam menonton tv,
2 kali lebih banyak dari masa yang dihabiskkan di sekolah.

***********************************************************

Jika anda kuncikan lutut anda sambil berdiri untuk beberapa jam,
anda akhirnya akan pengsan.

***********************************************************

Novel Tom Sayer adalah novel pertama yang dihasilkan menggunakan
mesintaip.

***********************************************************

Kebanyakan habuk di rumah adalah dari sel kulit yang dah mati

***********************************************************

Pemilik pertama Syarikat rokok Malboro mati akibat kanser
paru-paru.

Posted by keristamingsari at 1:39 PM

Thursday, November 26, 2009

RAYA : Buatpa hari ni???

Assalamualaikum WBT...
Salam Selusur...

kawan-kawan yang dirahmati Allah.
sedar tak sedar rupanya esok adalah hari perayaan bagi umat islam, iaitu
Hari Raya Aidil Adha.
hari raya ni juga dikenali dengan nama hari raya korban.
maka, akan berlangsunglah esok ibadah korban sebagai memnuhi tuntutan agama bagi yang mampu.
semoga hikmah dan keberkatan dari korban ini akan meresap terus ke sanubari kita, insyaAllah.





Jadi, apa persiapan raya anda?
dah ready?
hehe. harini ttengah tolong mak buat ketupat dengan rendang nih.
sapa nak rasa, datanglah rumah!!!


SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA.

Al Mukhliz,
ZUL HAZMI HAMAD

INFO : Bahaya Microwave Oven

BAHAYA MICROWAVE OVEN.....


Ketuhar gelombang mikro atau lebih popular dengan nama inggerisnya microwave oven, ialah antara gajet moden yang popular dikalangan para suri rumah dan pengusaha restoran di dunia sebagai jalan pintas menyediakan makanan untuk keluarga dan pelanggan.

Ketuhar ini amat popular kerana kecekapannya memanaskan makanan dalam sekelip mata. Lebih-lebih lagi, amat membantu pada bulan puasa, waktu sahur. Para ibu dan isteri hanya perlu masukkan makanan ke dalam ketuhar dan tekan punatnya...nyit...nyit...nyit dan tinggg.....! Makanan panas sudah pun terhidang. Justeru, hampir setiap rumah kini memiliki microwave oven.
Cara masak melawan fitrah

Cara memasak atau memanaskan makanan di atas api atau ketuhar biasa bermula dengan makanan panas di bahagian luar dahulu, kemudian barulah haba masuk ke bahagian dalam. Berlainan dengan penggunaan ketuhar gelombang mikro. Makanan yang dimasak atau dipanaskan akan menjadi panas di bahagian dalam dahulu, kemudian barulah haba bergerak ke luar.

Ini boleh dilihat dengan membakar kentang di dalam ketuhar gelombang mikro untuk satu tempoh yang agak lama, katakan sejam. Walaupun telah dimasak sejam, kentang kelihatan seperti belum masak. Tetapi jika dibelah, tiada apa di bahagian dalamnya melainkan arang!

Inilah yang dikatakan cara memasak melawan fitrah. Pastinya sesuatu yang melawan fitrah, lazimnya membawa keburukan .

Ketuhar pengancam nyawa

Ketuhar gelombang mikro diperkenalkan pada orang ramai sekitar pertengahan 1950-an. Ketika itu tidak banyak kajian saintifik terhadap kesan memakan makanan gelombang mikro. Cuma sejak kebelakangan ini barulah pelbagai kajian dan penyelidikan dilakukan terhadap kesan memakan makanan gelombang mikro kepada kesihatan manusia. Kesemuanya merumuskan bahawa ketuhar gelombang mikro menghasilkan makanan yang sangat bahaya.

Ini agak mengejutkan kerana ketuhar ini baru bersama kita beberapa dekad sahaja. Namun dalam tempoh yang singkat itu, pelbagai penyakit yang berbahaya dan pelik-pelik muncul satu persatu. Ini secara teorinya, menjelaskan penggunaan ketuhar gelombang mikro turut menyumbang kepada meningkatnya pelbagai penyakit yang mengancam nyawa!

Tidak hairan jika golongan remaja hari ini, banyak yang diserang sakit jantung, dan orang muda seusia20-an dan 30-an mati menghidap kanser.

Makanan jadi toksik

Dalam penggunaan ketuhar gelombang mikro, radiasi elektromagnetik menggerakkan molekul-molekul makanan. Molekul-molekul ini 'dipaksa' berpusing sedangkan kalau memanaskan makanan cara biasa, molekul-molekul ini bergerak dari tepi ke tepi.

Keadaan berpusing ini memusnahkan molekul dan kadang kala menyusunnya semula menjadi bahan-bahan toksik yang menyebabkan alahan kepada manusia.

Badan tak kenal makanan

Yang dibimbangkan tentang penggunaan ketuhar gelombang mikro, bukan radiasi yang terhasil, tetapi bagaimana ia merosakkan DNA makanan hingga badan manusia tidak kenal bahawa apa yang ditelan itu ialah makanan.

Kerana tidak mengenali makanan, badan bertindak menyalutinya di dalam sel-sel lemak sebagai perlindungan terhadap 'makanan mati'; atau badang mengumuhkannya dengan pantas.

Sesungguhnya telah banyak bukti saintifik yang didedahkan oleh saintis akan bahaya penggunaan ketuhar gelombang mikro, para pengeluar tetap mengatakan ia selamat kerana keuntungan yang diperoleh daripada penjualan ketuhar ini berlipat ganda.

Penemuan mengejutkan

Dua orang penyelidik, Blanc dan Hertel telah mengesahkan bahawa memasak menggunakan ketuhar gelombang mikro, dengan ketaranya mengubah nutrisi makanan. Hertel telah bertahun-tahun menjadi saintis makanan dan berkhidmat di sebuah syarikat makanan Swiss terkemuka. Dia dibuang kerja kerana mempersoalkan prosedur memproses makanan secara luar tabi'i. Lantas dia bergabung tenaga dan kepakaran dengan Blanc dari Swiss Federal Institute of Biochemistry dan University Institute for Biochemistry.

Kedua-dua saintis ini mengkaji kesan makanan mikro gelombang terhadap lapan individu dengan mengambil darah mereka sejurus selepas mengambil makanan gelombang mikro. Blanc dan Hertel mendapati paras haemoglobin individu-individu ini telah menurun. Hasil kajian ini menunjukkan orang yang makan makanan gelombang mikro cenderung mendapat anaemia (kekurangan darah).

Situasi bertambah jelas pada bulan kedua penyelidikan.

Itu baru dua bulan diberi makan makanan gelombang mikro, bagaimana kalau kita memakannya berbulan-bulan, bertahun-tahun?
Sepuluh sebab ketuhar gelombang mesti dibuang
Perhatikan fakta hasil kajian klinikal saintifik Swiss, Jerman dan Rusia di bawah ini:

• Makan makanan yang melalui proses ketuhar gelombang mikro menyebabkan kerosakan otak dalam jangka panjang iaitu ia 'memendekkan' utusan elektrik di dalam otak (depolarizing atau demagnetizing tisu otak).
• Badan manusia tidak mampu meleraikan (metabolize) bahan makanan yang dimasak/dipanaskan di dalam ketuhar gelombang mikro.
• Pengeluaran hormon lelaki dan perempuan terhenti dan/atau berubah dengan mengambil makanan gelombang mikro .
• Kesan makanan gelombang mikro sebenarnya ibarat sisa/sampah di dalam badan manusia.
• Mineral, vitamin dan khasiat makanan gelombang mikro berkurang atau berubah.. Jadi badan kita dapat sedikit sahaja manfaat makanan. Badan kita juga menyerap kompaun-kompaun yang berubah itu, dan tidak dapat meleraikannya.
• Mineral-mineral di dalam sayuran berubah menjadi radikal bebas yang menyebabkan kanser apabila dimasak/dipanaskan di dalam ketuhar gelombang mikro. Ini antara punca mengapa pengidap kanser meningkat.
• Makanan gelombang mikro menyebabkan ketumbuhan kanser di dalam perut dan usus-juga menjadi punca meningkatnya penghidap penyakit ini.
• Makan makanan gelombang mikro berpanjangan menyebabkan sel-sel kanser meningkat di dalam darah manusia.
• Makan makanan gelombang mikro secara berterusan juga menyebabkan merosotnya sistem imun melalui kelenjar limpa dan pengubahan serum darah.
• Makanan gelombang mikro menyebabkan hilang daya ingatan, tumpuan, kestabilan emosi dan mengurangkan kecerdikan..

Fikirkan...

Pernahkah kita terfikir mengapa anak-anak kita hari ini degil, keras dan gelap hati? Atau kerap berlaku 'haruan makan anak' serta amalan seks luar tabi'i? Atau pernahkah terlintas di benak fikiran kita, mengapa makin ramai yang cenderung menukar jantina -perempuan mahu jadi lelaki dan yang lelaki mahu jadi perempuan? Fenomenanya krisis identiti dan gender kini menular dan semakin menjadi kelaziman. Antara sebabnya ialah kecelaruan hormon di dalam badan yang selain disebabkan makan makanan yang berstatus syubhah, juga berkemungkinan besar berpunca daripada makanan yang ditelan melalui proses gelombang mikro.

Selain pengusaha restoran, siapa lagi yang menghidangkan makanan yang mengancam kesihatan ini kalau bukan kita sendiri? Kitalah isteri, kitalah ibu yang kononnya sentiasa siuk. Maka ketuhar gelombang mikrolah yang kita sandarkan untuk pantas menyediakan makanan keluarga tersayang.

Jika di rumah kita ada ketuhar ini dan telah tahu akan bahayanya, hentikanlah penggunaannya. Hanya mereka yang zalim sahaja sanggup menggadai nyawa sendiri dan ahli keluarganya.

Jika anda sedang berkira-kira mahu membeli ketuhar gelombang mikro, lupakan niat itu. Laburkan duit anda itu untuk sesuatu yang lebih bermanfaat untuk kesihatan keluarga. Jangan kita menjadi pembunuh kepada keluarga melalui penggunaan ketuhar gelombang mikro dengan memberi mereka makan makanan yang mengancam nyawa!

Terdapat banyak jurnal dan rencana kesihatan dan perubatan yang menjelaskan bahayanya ketuhar gelombang mikro kepada nyawa manusia. Antaranya:

http://www.mercola.com/article/microwave/hazards2.htm
http://www.cancersalves.com/article/microwave.html
http://www.indigosun.com/august99/microwave.htm

Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM 08 March 2009
Posted by keristamingsari at 1:57 PM

PILIHAN : Apa Guna Kau Menangis???

menarik.

HERO WAYANG
Siti Saerah feat Daly Ahli Fiqir


video

Tuesday, November 24, 2009

KAMPUS : PISMP PM, apa yang kita akan belajar sem depan.

Assalamualaikum WBT...
Salam Selusur...

Berikut adalah senarai matapelajaran yang akan kita ambil pada semester hadapan.
(semester lima 2009 )

1. BMM 3109 : MORFOLOGI [3(3+0)]
2. BMM 3110 : SINTAKSIS [3(3+0)]
3. PJM 3112 : PENGURUSAN DAN PENTADBIRAN PENDIDIKAN JASMANI DAN SUKAN [3(2+1)]
4. RBT 3119 : PERNIAGAAN DAN KEUSAHAWANAN [3(3+0)]
5. WAJ 3112 : KOKURIKULUM : OLAHRAGA [1(0+1)]
6. WAJ 3114 : BINA INSAN GURU FASA V 10 JAM
7. EDU 3106 : BUDAYA DAN PEMBELAJARAN [3(3+0)]
8. PRK 3101 : PRAKTIKUM 1 (4 MINGGU)

Selamat Berjaya di Semester Hadapan!

Al Mukhliz,
ZUL HAZMI HAMAD

TESTI : bunga...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

SEJARAH : MEMALI

ARTIKEL PILIHAN UNTUK DIKONGSI.
SEKADAR RENUNGAN.
FIKIR-FIKIRKAN.


MEMALI : TRAGEDI BERDARAH
Sumber : http://kelabkeristamingsari.blogspot.com/


Sejauhmanakah generasi muda hari ini mengetahui peristiwa berdarah Memali yang berlaku pada 19 November 1985, iaitu semalam genap 23 tahun berlalu..???

Penulis yang ketika itu belum pun dilahirkan mengajak pengunjung bersama-sama menghayati kisah menyayat hati ini.. Para pejuang di Memali terpaksa membayar harga perjuangan mereka dengan nyawa dan darah.


Semalam 19 November, ratusan blog menyiarkan entri / artikel tentang peristiwa Memali, kisah perjuangan Islam menuju syahid yang tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan, itulah rahmat perjuangan Islam..


Memperingati Ulang Tahun ke-23
Tragedi Berdarah Memali
( 19 Nov 1985 – 19 Nov 2008 )

Tanggal 19 Nov 1985, Kg. Memali, Mukim Siong, Baling, Negeri Kedah Darul Aman di bumi Malaysia menjadi saksi satu tragedi yang sangat dahsyat dalam sejarah tanah air. Lebih 3000 anggota keselamatan dihantar oleh pihak pemerintah daripada regim Barisan Nasional untuk melakukan aksi penangkapan ke atas seorang tokoh ulama’ yang bersama di dalam Gerakan Islam di Malaysia iaitu Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

Beliau yang mesra dengan panggilan Ust. Ibrahim Libya atau nama sebenarnya Ibrahim bin Mahmud merupakan pendakwah tanah air yang sebelumnya pernah berkhidmat bersama Pusat Islam Malaysia. Beliau yang telah sekian lama bersama PAS akhirnya mengambil keputusan meninggalkan Pusat Islam bagi meluaskan lagi ruangnya memberikan perkhidmatan kepada Parti Islam walaupun khidmatnya sangat diperlukan oleh Pusat Islam sehingga beliau pernah dii’tiraf sebagai pendakwah terbaik.

Dengan suaranya yang lantang dan tegas menghadapi kezaliman-kezaliman pihak pemerintah ketika itu yang diketuai oleh Perdana Menteri Tun.Dr Mahathir bin Mohamad, setiap majlis-majlis pidatonya pasti dihadiri oleh ribuan pendengar dikalangan penyokong dan pendokong gerakan Islam. Internal Security Act (ISA) yang dikuatkuasakan oleh pemerintah adalah merupakan diantara perkara yang sangat kuat ditentang oleh beliau selain dari sikap pemerintah yang dilihat tidak memandang Islam sebagai ‘Aqidah Negara serta jalan penyelesaian masalah ummah. Ditambah lagi dengan peribadi pemerintah yang dicemari amalan korupsi dan sebagainya membuatkan Ust Ibrahim begitu bersungguh dalam memberi semangat kepada ahli PAS agar berazam untuk membuat perubahan dalam kepimpinan Negara.

Sokongan dan dokongan kuat dari ribuan umat Islam di Malaysia yang mencintai perjuangan Islam menjadi ‘mimpi ngeri’ kepada pihak pemerintah. Ianya begitu menakutkan mereka yang mengimpikan kekuasaan dapat dipegang selama-lamanya. Akhirnya, pelbagai tuduhan, fitnah dan label-label jahat dilemparkan kepada PAS khasnya Ust. Ibrahim Libya. Alasan-alasan dicipta bagi membolehkan pihak pemerintah dengan mudah menangkap Ust. Ibrahim. Kerjasama antara pemerintah dengan pihak keselamatan mula dilakukan dengan hebat.

Menjelang operasi penangkapan, Kg.Memali dipantau dan dikepung hampir seminggu lamanya. Pertambahan bilangan anggota keselamatan dari sehari ke sehari persis ingin menghadapi satu bala tentera musuh yang besar atau pengganas yang sangat merbahaya yang diperlukan segera. Cerita-cerita karut yang direka mengenai kegiatan Ust. Ibrahim dan pengikutnya di Kg. Memali disiarkan di dada akhbar bagi mengelabui mata orang awam. Ust. Ibrahim yang istiqamah mengajar anak-anak muridnya di kalangan orang tua dan anak muda di Madrasah yang dibinanya dimaklumkan mengajar fahaman salah dan sesat. Semuanya berlaku dalam tempoh menjelang operasi.

Sangat dahsyat. Tanggal 18 Nov 1985, hampir segenap penjuru kampung telah terkepung, dibimbangi ada sasaran yang terlepas keluar. Penduduk Kg. Memali yang begitu setia bersama guru mereka terus bermunajat kepada Allah memohon keselamatan dan bantuan. Persiapan persenjataan ala kadar dengan senjata ‘orang kampung’ disediakan kerana bagi mereka mempertahankan diri dan nyawa yang diancam adalah satu kewajipan yang sangat besar. Namun apalah sangat dengan senjata ‘orang kampung’ berbanding pihak pemerintah yang mengahantar bala tentera dengan kelengkapan seolah-olah menghadapi peperangan yang besar. Berpuluh-puluh kereta perisai disediakan, lori water canon, gas pemedih mata, senjata, pelbagai jenis polis disediakan termasuk Pasukan Polis Hutan dan segala macam kelengkapan lain.

Anggota polis berpecah kepada dua kumpulan akibat berlainan maklumat yang diterima mengenai siapa sasaran dalam operasi ini. Ada yang mendapat maklumat, mereka akan menggempur perkampungan saki baki Komunis dan ada yang mendapat maklumat mereka akan menghadapi kumpulan pemberontak kerajaan. Namun, atas arahan dari pemimpin tertinggi pasukan polis yang mesti ditaati, mereka akur juga walaupun ada yang mengetahui bahawa dihadapan mereka bukanlah Komunis. Selepas kejadian, maklumat diterima bahawa pada malam serangan ingin dilakukan iaitu malam 18 Nov tersebut, sebahagian anggota polis bersuka ria dan berpesta besar di sebuah balai polis di Negeri Kedah. Antara anggota polis yang terlibat didalam operasi ini termasuklah dikalangan mereka yang bukan beragama Islam.

Antara watak utama dibelakang operasi yang disebut ‘Ops Komunis’ ini, Musa Hitam (Tim.PM), Dato’ Yahya Yeop (pemimpin tertinggi Polis Negeri Kedah) dan Dr.Mahathir sendiri . Mereka inilah yang memainkan peranan utama bagi memastikan tertangkapnya Ust Ibrahim Libya pada tarikh tersebut.

Keesokannya harinya, tanggal 19 Nov 1985, selesai Solat Subuh, Ust Ibrahim terus memberikan taujihat penuh bermakna kepada para pendokong perjuangan yang terdiri dikalangan anak-anak muridnya yang setia dengan majlis-majlis ilmu beliau.. Antara lain, beliau mengingatkan kepada ahli jama’ah supaya jangan ada yang lari dari perjuangan yang sedang dihadapi ini serta menyebut mengenai kelebihan mati syahid. Seluruh ahli jama’ah semakin kuat azam dan tekad untuk tidak menyerahkan Ust Ibrahim kepada pihak pemerintah. Mereka rela mati demi mempertahankan As-Syahid.

Antara mereka yang rapat dengan Ust Ibrahim ialah Sdr. Yusuf Husein dan Pak Teh Mat Piah (sudah meninggal). Mereka inilah antara yang kerap melakukan rundingan dengan pihak keselamatan pada hari tersebut agar mengelakkan berlakunya pertumahan darah khasnya orng ramai. Namun, Ust Ibrahim tegas dengan pendiriannya untuk tidak menyerahkan dirinya kepada kerajaan yang zalim kerana baginya, beliau tidak melakukan apa-apa kesalahan atau jenayah. Tugasnya hanya memberi nasihat kepada pemerintah yang begitu kuat menganut fahaman Nasionalisme dan Sekularisme yang bertentangan dengan Islam.

Berita kehadiran anggota polis untuk menangkap Ust Ibrahim akhirnya berjaya dihidu oleh pasukan tentera Malaysia yang berada di Negeri Kedah. Bahkan dikalangan mereka juga terdapat anggota-anggota yang sering mengikuti pengajian-pengajian agama daripada Ust Ibrahim. Beberapa orang di kalangan mereka akhirnya bergegas ke Kg. Memali dan memberikan peringatan kepada pasukan polis agar mengelakkan serangan. Dengan bilangan mereka hanya beberapa orang membuatkan pihak polis tidak mempedulikan.
Di kalangan anggota tentera ini ada yang menyebut, “ingat ! hari ini hari kamu. Boleh jadi satu masa nanti kita akan bertempur”. Lalu mereka meninggalkan tempat tersebut. Setelah dilihat Ust Ibrahim enggan lagi bertemu mereka, akhirnya orang kampung diberi arahan agar berundur ke belakang. Serangan akan dilancarkan. Namun.....


" Jangan kamu mengira bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati, bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki"

- Ali Imran 169.
Email : alhisham mohd

Assalamualaikum w.b.t.. http://memalibaling.blogspot.com/2009/04/memali-tragedi-berdarah-23-tahun-lalu.html ( Daripada Blog Cina Islam)

SANUBARI : cuti.

Assalamualaikum WBT...
Salam Selusur...


Apa khabar kawan-kawan?
Harap semuanya sihat alhamdulillah.
Macamana kerja? Macamana kuliah? Macamana exam? Macamana cuti?
Hehehe...

Harini, 24 november 2009. Rupanya sudah masuk empat hari saya dah bercuti semester.
Dan empat hari ini juga menanda nya sudah empat hari saya berada di rumah.
Terlalu bosan juga rasanya apabila rutin harian yang penuh dengan bermacam aktiviti, kini, tidak ada apa.
Hmmm... mesti kawan-kawan tertanya kenapa saya tidak bekerja kan?
Ataupun, apa yang berlaku pada kerja yang dahulu?

Berat hati untuk menceritakan apa yang berlaku.
Terlalu sakit dan pedih mengenang nasib diri sendiri,
Menjadi mangsa yang dipijak-pijak oleh mereka yang merasakan diri mereka terlalu besar.
Agung sangatkah mereka?

Biarlah apa yang berlaku ini hanya diri ini sahaj yang mengerti.
Kepada pihak-pihak tersebut, terima kasih.
Sedarilah bahawa langit tidak selalunya cerah.
Hidup ini sebuah putaran.
Hariini kau yang ada di atas tidak semestinya esok jua kau masih di atas.

Wahai manusia,
Sedarilah dirimu kau jua sama seperti diriku.
Namun yang bezanya,
kau bukanlah insan yang penuh kemanusiaan,
Tetapi rupanya binatang yang terlalu angkuh dengan akal yang sedikit.

Ekslusif,
Kepada Pacific Hypermarket and Departmental Store Sdn Bhd, terima kasih yang tidak terhingga di atas penghinaan yang diberikan.
Terutama kepada Cash Operation Department, mahupun Gents Department,
Lim Yan Lee, Shariff Ismail, Vijaya Letchumy.
Saya serahkan semuanya kepada Tuhan yang maha berkuasa.


Amin~

Al Mukhliz,
Zul Hazmi Hamad

PILIHAN : Madah Berhelah KAJOL KELANTAN

Sahabat sekalian.
Dengar-Dengarkan...


video

POLITIK : BTN... oh BTN....

BERIKUT MERUPAKAN SALAH SATU ARTIKEL PILIHAN UNTUK DIKONGSI BERSAMA.
HANYA SEBAGAI RENUNGAN.
FIKIR-FIKIRKAN.


"KURSUS BTN PERBODOH KAKITANGAN AWAM"
Sumber : http://kelabkeristamingsari.blogspot.com/


Jaringan Muafakat Pertubuhan Islam Negeri Perak atau JAMAIY Perak mengutuk, agensi propaganda kerajaan, Biro Tata Negara kerana cuba memberi gambaran negatif terhadap bekas pemimpin negara dan memutar belitkan fakta berhubung pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Menurut pengerusi JAMAIY Perak, Dr Khairuddin Abd Malik badan tersebut menerima aduan daripada kakitangan kerajaan yang baru selesai menghadiri kursus BTN hujung minggu lepas.


Kakitangan kerajaan tersebut mendakwa moderator kursus BTN itu telah memburuk-buruk mantan Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi dengan mengatakan beliau seorang pemimpin yang lemah berbanding Dr Mahathir Mohamad dan Perdana Menteri baru Najib Razak akan mengembalikan era kegemilangan semasa pentadbiran Dr Mahathir.

Mengenai isu pembunuhan Altantuya pula ceramah kursus BTN itu menafikan keberkaitan penggunaan C4 dari simpanan kerajaan.

Peserta kursus cuba dikelirukan dengan disogok dengan propaganda kononnya C4 boleh dibeli dari sumber-sumber lain.

"Yang dipertikaikan ialah kenapa BTN membazirkan wang rakyat hanya untuk menegakkan benang basah. Hanya setahun yang lepas Dr. Mahathir dicaci dan Pak Lah disanjung tetapi sekarang sudah terbalik. Apa piawaian yang diguna untuk menentukan kebenaran atau kebaikan. Tidakkah lakonan seperti ini menghina bekas Perdana Menteri dan mengelirukan rakyat?" tanya Dr Khairuddin.

Beliau berkata fakta perbicaraan kes pembunuhan Altantuya menunjukkan mayat wanita itu diletupkan menggunakan C4 oleh dua pegawai polis Unit Tindakan Khas (UTK) yang menjadi pengawal peribadi Najib.

"Pembunuhan oleh mereka tidak bermotif. Pelik dan ajaib. Takkan Polis yang gaji tak sampai RM1,500 sebulan nak habiskan duit kocek mereka nak beli C4. Kalau benar C4 boleh dibeli di luar maknanya negara kita dalam bahaya.

Adakah BTN ingin menjadikan pegawai-pegawai kerajaan yang hadir kursus menjadi bodoh dan dungu dengan ceramah-ceramah politik kosong tanpa fakta," kata beliau lagi.

Dr Khairuddin menggesa BTN agar jangan membazirkan wang rakyat kerana masih ramai golongan miskin, ibu tunggal dan orang kurang upaya (OKU) yang memerlukan bantuan kewangan.
Posted by keristamingsari at 1:13 PM

Monday, November 23, 2009


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

SANUBARI : BERCUTI

Assalamualaikum WBT...
Salam Selusur...

hmmm.
cuti semester pun dah mula.
entahla...
boring pun ade. takde keja.
adeh.

mesti korang tertanya2 apa terjadi dengan kerja haritu kan?
takpa.
hanya Allah saja yang mengerti apa yang berlaku.
terima kasih kepada mereka.
yang membuka mata ini.

sesungguhnya,
Allah maha mengetahui. Allah jua maha besar.
apa yang mereka lakukan pada waktu dan ketika ini,
hanyalah pinjaman dunia.
lihatlah pada hari esok,
masa pembalasan segala amalanmu.

aku juga tak mahu komen panjang2.
biarlah aku yang melaluinya merasainya.
kawan2 yang menyokong, syafiq dan taufiq,
terima kasih banyak2.
korang faham aku.

sesungguhnya, dugaan yang ada membuatkan ku lebih kuat meniti hidup yang penuh pancaroba ini.

Al Mukhliz,
ZUL HAZMI HAMAD

Friday, November 20, 2009

KAMPUS : exam & perpisahan

Assalamualaikum WBT...
Salam Selusur...

hmm...
takderla nak hooray sangat.
taktaula exam ape pun sem ni.
hentam kromo ajer.
result pun, ish...
takmau taulah mcmni...
huhuhu...

mula2, TEKNOLOGI PENGAJARAN DA PEMBELAJARAN EDU 3105 : 50 buat, 50 hentam.
selasa, penat je datang. nak 100 orang jer mtest tuh.
rabu, BMM 3107 : PENGANTAR LINGUISTIK BM. 70 ok, 30 hentam...
khamis : BMM 3108 : FONETIK FONOLOGI BM , 80 ok, 20 hentam...
jumaat : PJM : KURIKULUM N PEDAGOGI PJ : 60 ok, 40 hentam
isnin : WAJ : SENI DALAM PENDIDIKAN : 70 ok, 30 hentam
jumaat : RBT 3118 : REKA BENTUK DAN TEKNOLOGI : 60 OK, 40 hentam

HAHAHHA

harini, 20 november 2009.
berakhirnya sesi semester empat pismp 2008.
dan januari depan merupakan suatu lembaran baru dalam kehidupan.
semester lima.
semester baru.
subjek baru.
dan praktikum pula...

dan setiap sem pasti akan berulang perkara-perkara yang sama.
assignment. presentation. kuiz. program itu. program ini. event itu. event ini. pertandingan lagi...
semuanya ada.
dan setiap kali semua itu, memang banyak stress dan rasa bagai nak gila pun ada.
bak kata abang Zulkifli Hadi kpli ks.
hahaha.
tu diorang baru setahun.
yang kami ni, dah nak masuk lapan sem dah kat maktab.
bayangkanlaaaa....

dan harini juga, merupakan hari terakhir pertemuan kami dengan senior-senior deakin university dan juga oum. begitu juga dengan abang-abang dan kakak-kakak kpli januari 2009 iptb.
lepasni dah tak jumpa lagi.
mesti la rindu dengan kak una (faizatul husna hamdan), kak wani (azwani jamil), kak ana (zanariah ) dan semua senior2 deakin yang lain.
sama jugak dengan kpli.
abg zul ( zulkifli hadi ) kpli ks, abg cham (norisma hisham ismail ) kpli sn, abg syahir (ahmad syahir syahid ) kpli mt, kak felicity pj and the gang (yang sangat sporting) dan ramai lagi yang semuanya mesra-mesra alam.

TAHNIAH DI ATAS GRADUASI ANDA.
SEMOGA KITA BERJUMPA LAGI.

rinduler pasni dah tak jumpa lagi.

Al Mukhliz,
ZUL HAZMI HAMAD

Wednesday, November 18, 2009

PILIHAN : Hingga Akhir Nanti

video

PANGGUNG : 2012

Assalamualaikum WBT...
Salam Selusur...

hmm...
jawapannyer :
" kalau tau mcmni, bek tgk citer lain"
hahaha.

terlalu banyak penceritaan di awal cerita membuatkan penonton berasa boring.
tak ada selitan unsur kecindan.
fakta-fakta sains saintifik dan agung hanya memeningkan kepala penonton 'kelas biasa'.
scene yang sepatutnya menarik, hanya biasa sahaja.
tidak realistik.
namun, cerita ini mempunyai suatu nilai dan pengajaran yang sangat bagus.
penonton sedikit tersedar tentang kewujudan hari kiamat yang pasti juga akan datang menjelma suatu hari nanti.
cuma, banyak kekhilafan logikal yang boleh diperbaiki di masa hadapan.
bajet yang tinggi tapi sayang... kualitinya tidak sebaik filem mahal lain seperti titanic.
pelakon yang baik. watak yang kurang menyerlah.
perlu ada suatu daya tarikan yang lebih 'boom',
setara dengan promosi yang diagung-agungkan kehebatannya.
untuk filem ini, saya beri 4 bintang dengan 7.5/10 markah.

anda bagaimana?

Al Mukhliz,
ZUL HAZMI HAMAD

Tuesday, November 17, 2009

PANGGUNG : 2012




Assalamualaikum WBT...
Salam Selusur...


harini, kak syikin ajak pi tengok wayang sekali dengan kak ila and kak ita.
huhuhu. lama dah tak masuk wayang...
adeh. citernyer... 2012.
diorang plan nk tgk pisau cukur,
tapi xbrapa best tgk filem melayu kat panggung.
beli jer cetak rompak.
(mati la kalo pihak2 tertentu tau. siap kena penjara aku dgn statement nih)
hehehe.

ni synopsis skit2 pasal filem ni.

2012
Release Date: 12 November 2009
Language: English
Running Time: 2 hours 40 minutes
Director: Roland Emmerich
Cast: Amanda Peet, Chiwetel Ejiofor, Danny Glover, John Cusack

Synopsis: Over the decades, many have prophesised that the world will end when the ancient Mayan calendar ceases on 21 December 2012. But before that occurs, the human race is bound to face natural disasters such as massive volcano eruptions, typhoons and other natural calamities. An academic researcher opens a portal into a parallel universe and makes contact with his double in order to prevent an apocalypse predicted by the ancient Mayans.
so, jom kita pakat2 ramai2 tengok citer ni..
best ke x, kena la tunggu post selepas ni.
hehehe.
kengkawan ada komen?
???
saya ni, nak pi tengok wayang,
exam dah habis ker???
hahahaha.
belagak mcm xde paper dah...
anyway,
camana pula dengan citer lain?
Al Mukhliz,
ZUL HAZMI HAMAD

KISAH : lagenda Langkawi

07 March 2009
Lagenda Mahsuri Puteri Langkawi



MAHSURI


MAHSURI DAN SUMPAHAN TUJUH KETURUNAN



Mahsuri adalah anak perempuan kepada pendatang Siam yang beragama Islam. Beliau telah dituduh melakukan perbuatan sumbang oleh ibu mertuanya sendiri disebabkan oleh kecantikan serta penghormatan yang dimiliki oleh Mahsuri. Akibatnya Mahsuri dihukum dengan hukuman mati. Pada hari hukuman, keris keramat kepunyaan keluarganya sendiri digunakan untuk membunuhnya. Namun begitu terdapat satu perkara aneh berlaku dimana darah yang keluar dari badan Mahsuri berwarna putih yang membuktikan tuduhan yang dilemparkan kepadanya adalah fitnah semata-mata. Disaat-saat akhir kematiannya, Mahsuri telah bersumpah bahawa Langkawi akan menjadi kawasan yang mundur selama tujuh keturunan.Kebenaran sumpah itu telah terbukti apabila Langkawi telah diserang oleh tentera Siam dan semua bekalan makanan dan tanaman telah dimusnahkan. Antara kebenaran lagenda atau terbuktinya sumpahan itu, Langkawi hanya mula berkembang maju sekali lagi setelah tujuh keturunan dalam kepayahan.





LAGENDA PULAU DAYANG BUNTING

Lagenda pada pulau ini penuh dengan misteri dan mitosnya sendiri. Air dari tasik pulau ini dipercayai dapat merawat kemandulan dengan meminum atau mandi dengannya. Terdapat banyak versi cerita rakyat tentang asal-usul tasik ini namun lagenda Putri Dayang Sari adalah cerita yang termasyur.







LAGENDA PUTRI DAYANG SARI

Tasik ini adalah salah satu tempat yang menjadi pilihan utama Putri Dayang Sari, seorang puteri dari kayangan, bermain dan mandi. Pada satu hari, seorang putera raja iaitu Putera Teja telah terserampak dengan Putri Dayang Sari yang ketika itu bermain dan mandi ditasik tersebut. Putera Teja terpegun dengan kecantikan yang dimiliki oleh puteri dari kayangan itu dan beliau terus jatuh cinta. Putera Teja cuba memikat Putri Dayang Sari dengan puisi serta lagu-lagu yang indah lagi merdu tetapi tidak berjaya. Oleh kerana usahanya tidak berjaya, beliau telah berjumpa dengan cerdik pandai untuk mendapat nasihat memenangi hati puteri tersebut. Beliau telah disuruh membasuh mukanya dengan airmata puteri duyung. Apabila beliau telah berbuat demikian Putri Dayang Sari telah jatuh cinta dengan kecantikan yang dimilik oleh Putera Teja. Selepas berkahwin, Putri Dayang Sari telah mengandung. Bayi yang dikandungnya itu telah mati ketika dilahirkan dan beliau merasakan parkahwinannya ini adalah merupakan satu tipu helah. Selepas mengkebumikan bayi tersebut didalam tasik ini, Puteri Dayang Sari yang mempunyai penawar kemandulan telah kembali kekayangan dan tidak kembali lagi.






MISTERI TELAGA TUJUH

Telaga Tujuh atau The Seven Wells adalah satu rangkaian tujuh telaga semulajadi yang airnya mengalir dari tujuh mata air. Dipercayai terdapat tujuh orang puteri dari kayangan yang sering mandi dan amat suka akan kesejukan air perigi ini. Terdapat seorang putera raja yang tinggal berhampiran perigi ini dan cuba untuk memikat serta mengahwini salah seorang puteri-puteri ini tetapi masih belum berjaya. Air ini juga dipercayai mempunyai kuasa yang boleh menyembuhkan beberapa penyakit.






LAGENDA MAT CHINCHANG DAN MAT RAYA

Mat Chinchang dan Mat Raya adalah diantara keluarga gergasi yang tinggal di pulau utama Pulau Langkawi. Disebabkan oleh saiz yang besar serta kekuatan tenaga yang dimiliki oleh mereka, bentuk mukabumi Langkawi telah berubah dengan dramatik. Lagenda meraka bermula, apabila Mat Raya bercadang mengadakan kenduri sempena pertunangan anak perempuannya dengan anak lelaki Mat Chinchang. Pada hari majlis itu berlangsung didapati anak lelaki Mat Chinchang telah berlaku sumbang dengan seorang dara dan ini telah mencetuskan kemarahan Mat Raya. Akibatnya, persahabatan dua keluarga ini telah terputus dan wujud permusuhan yang hebat serta pertumpahan darah dan kehilangan nyawa. Pergaduhan dua keluarga ini telah mengubah kawasan dipulau utama ini dimana tempat cincin pertunangan itu jatuh selepas dicampak dinamakan Tanjung Cincin. Kawasan dimana peralatan memasak itu pecah dinamakan Kampung Belanga Pecah, kuah yang mengalir itu dinamakan Pekan Kuah dan tempat dimana kuah itu meresap ke tanah dinamakan Kisap serta kawasan Air Hangat yang mempunyai perigi air panas berasal dari bekas memasak air yang telah pecah bagi majlis tersebut. Mat Raya dan Mat Chinchang pula telah bertukar menjadi gunung batu yang dikenali sebagai Gunung Raya dan Gunung Chinchang. Mat Sawar yang cuba menjadi orang tengah bagi menyelesaikan masalah pertelingkahan ini telah bertukar menjadi sebuah bukit yang menjadi pemisah kepada dua gunung ini.







Taman Lagenda Langkawi
Taman tema yang dikenali sebagai Lagenda Langkawi On The Park dibina bagi mengembalikan kegemilangan sejarah Langkawi. Taman ini akan menghidupkan kembali peristiwa-peristiwa yang penuh misteri serta lagenda yang penuh romantik yang menjadikan Langkawi sebagai Kepulauan Lagenda.
Langkawi sebagai subjek utama kepada banyak sejarah dan lagenda indah terdiri dari gugusan 99 buah pulau. Cerita dongeng menyatakan Langkawi adalah tempat tinggal roh-roh manakala dalam Hikayat Merong Maha Wangsa sebuah buku kesusasteraan klasik menceritakan Langkawi adalah tempat rehat burung Garuda.

Laksamana Cheng Ho, dari China, dalam pelayaran ke Melaka dalam tahun 1406 mencatatkan Langkawi dalam peta pelayarannya sebagai Lung-Ya-Kian-Yi manakala dalam peta yang dihasilkan dalam abad ke-16 Langkawi dinamakan dengan menggunakan banyak nama seperti Langka, Langu, Langura, Langa dan Langapura.

Taman tema yang indah dan cantik ini mempunyai lagun air tawar buatan manusia yang merangkumi kawasan seluas 50 ekar yang dibina diatas tanah tebus guna. Aliran air yang jernih turun ditengah-tengah kawasan membahagikan kawasan berbukit disebelah kiri dengan ukiran patung-patung lagenda disebelah kanan. Keindahan Selat Melaka dapat dilihat dari kawasan bukit yang tinggi atau Galeri Perayaan (Celebration Gallery) manakala kecantikkan kawasan laut dan pantai dapat dinikmati dari dua peghujung tanjung yang membentuk lagun di Pantai Lagenda.

Melangkah ke Lagenda Langkawi menjanjikan satu pengembaraan melalui sejarah dan pintu masa yang membawa kita ke zaman yang penuh kemeriahan kaya dengan lagenda dan dongeng tempatan.






Kampung Air Hangat

Telaga Air Hangat juga wujud akibat pergaduhan dua gergasi yang sama. Diantara pinggan mangkuk serta periuk belanga yang pecah terdapat beberapa bekas yang digunakan untuk memasak air panas. Tempat dimana tumpahnya air panas tersebut mengasilkan telaga air panas yang wujud sekarang. Terletak dikawasan Telaga Air Panas seluas 4 ekar, terbina kompleks moden yang didalamnya terdapat 3 tingkat pancutan air panas, mural lukisan tangan diatas batu sungai sepanjang 18 meter yang menceritakan lagenda disebalik kewujudan tempat ini, demostrasi harian tentang kraftangan tempatan dan tarian kebudayaan serta kedai-kedai yang menjual kraftangan. Terdapat juga kemudahan kedai makanan dan minuman yang menyediakan juadah tempatan disini. Kompleks ini terletak hanya 14 kilometer dari pekan Kuah.






Padang Mat Sirat

Padang Mat Sirat terletak 12 kilometer dari pekan Kuah. Selepas kematian Mahsuri, Langkawi telah diserang oleh Angkatan Tentera Siam. Rakyat tempatan telah membakar semua beras sebagai bekalan utama makanan bagi menghalang tentera Siam mendapat bekalan makanan untuk mereka. Diceritakan, mereka telah menanam beras tersebut didalam tanah sedalam 1 meter dan kesan beras terbakar tersebut masih lagi boleh dilihat hingga sekarang, lebih-lebih lagi selepas hujan. Tempat dimana beras terbakar itu dapat dilihat dinamakan Beras Terbakar dimana kebanyakan orang percaya boleh mengubat beberapa jenis penyakit.




Telaga Tujuh

Terletak di Barat Laut Pulau Langkawi, 23 kilometer dari Pekan Kuah, Telaga Tujuh adalah keindahan dan keajaiban geografi dimana air terjun yang turun berasal dari tujuh punca air semulajadi yang berlainan. Hutan hijau yang merimbun mengelilingi air terjun tersebut menambahkan lagi sentuhan kedamaian kepada keindahan alam semulajadi. Lagenda ada menyatakan tempat ini adalah tempat pari-pari bersiram dan bermain-main. Kehadiran mereka dapat dirasa dan dikesan melalui bau yang menyenangkan ke seluruh kawasan sekitar.







Tanjung Rhu

Tanjung Rhu terletak disebuah tanjung di utara Pulau Langkawi dan jaraknya 20 kilometer dari Pekan Kuah. Oleh kerana pantai ini dipenuhi dengan pohon-pohon rhu maka ia dinamakan Tanjung Rhu. Terdapat sebuah pulau yang terletak berhampiran pantai ini yang boleh sampai dengan menyeberangi kawasan air yang cetek. Perjalanan menggunakan bot dari pulau ini, membawa kita ke satu tempat yang dinamakan Gua Cerita. Terdapat tulisan-tulisan lama yang masih tidak dapat ditafsirkan sepenuhnya menggambarkan misteri dan keasyikan lagenda lama.




Pulau Dayang Bunting

Tasik Dayang Bunting terletak di sebuah pulau yang membawa nama yang sama iaitu Pulau Dayang Bunting. Pulau yang berukuran 800 x 350 meter ini adalah pulau yang terbesar diantara gugusan pulau-pulau di Langkawi. Tasik Dayang Bunting ini dikelilingi dari setiap sudut oleh cerun curam yang ditumbuhi sepenuhnya oleh pokok-pokok dan dipisahkan dari laut oleh satu rekahan kecil melalui timbunan batu kapur. Struktur Geografi yang membentuk bukit-bukiau serta batu-batan disekeliling tasik ini seolah-olah menggambarkan seorang wanita yang mengandung sedang tidur terbaring. Namun begitu, tasik ini diberi nama sedemikian kerana mengambilkira satu lagenda lama yang mengisahkan perkahwinan seorang puteri kayangan dengan seorang putera raja kerajaan bumi. Anak yang lahir dari perkahwinan mereka in telah mangkat selepas saja ia dilahirkan. Oleh kerana puteri ini sangat sedih dan kecewa, beliau telah menyemadikan mayat anaknya ke dalam air tasik ini. Beliau telah meninggalkan bumi dan kembali pulang ke kayangan tetapi telah menjampi air tasik tersebut sebagai penawar kepada pasangan yang tidak dapat melahirkan anak. Dipercayai perempuan mandul akan dapat mengandungkan anak selepas mandi di tasik ini.

baru balik keja...

Assalamualaikum WBT...
Salam Selusur...

Penatnya.
ni baru balik keja..
travelite brand part time promoter.
6.30 pm to 10.30pm
1hour rm3.00
ada fair, smpai rabu jerk.
pastu? nak keja apa nih???

aduh. camana pun kena keja gak.
dah takde duit lngsung.
nak raya lagik.
motor kena tkar enjin semua.
aduh... apa perlu aku buat ni>??

kengkawan...
kalau ada mana-mana kerja kosong gtau k.
nak cuti sem dah ni...
tolonglah k.
merayu sgt2.

AlMukhliz,
ZUL HAZMI HAMAD






Monday, November 16, 2009

ILMU : NOTA KH TING 2 : ELEKTRONIK

BAB 2 : ELEKTRONIK

2.1 NAMA, SIMBOL DAN FUNGSI KOMPONEN ELEKTRONIK

2.1.1 Diod Pemancar Cahaya (L.E.D)

A. CIRI-CIRINYA : - Dibuat dari bahan semikonduktor - Tidak mempunyai filamen dan membenarkan arus mengalir satu arah sahaja - Mempunyai kaki anod dan katod - kakiKatod : • Kaki yang pendek • cas negatif • Berhampiran permukaan rata dan bersambung dengan bahagian bentuk bendera - kaki Anod • Kaki yang panjang • Cas positif • Berhampiran permukaan tidak rata

B. FUNGSI DIOD PEMANCAR CAHAYA - Berfungsi menukar arus elektrik kepada cahaya - Cahaya terhasil digunakan sebagai penunjuk isyarat dalam alat seperti radio, televisyen dan komputer

C. KEBAIKANNYA - Isyarat cahayanya terang dan jelas - Menggunakan arus elektrik yang rendah - Tahan lama

2.1.2 Perintang

A. CIRI-CIRI - Ada 2 jenis iaitu perintang tetap dan perintang boleh laras - Tidak mempunyai kekutuban(tiada positif atau negatif)

B. FUNGSI - Mengawal dan mengehadkan aliran arus elektrik di dalam litar dan untuk mendapatkan susutan voltan dalam litar - Biasanya digunakan dalam pembinaan kebanyakan alat elektronik seperti litar radio, televisyen dan komputer

C. JENIS PERINTANG 1. Perintang Tetap - nilai rintangannya adalah tetap/tak boleh diubah. - ada 2 jenis perintang tetap ; iaitu perintang karbon dan perintang lilitan dawai - perintang karbon dibuat daripada serbuk karbon disalut penebat di luarnya - perintang lilitan dawai dibuat daripada lilitan dawai halus 2. Perintang Boleh Laras - nilai rintangannya boleh berubah - ada dua jenis iaitu reostat dan meter upaya - reostat dibuat dari lilitan dawai - meter upaya dibuat dari serbuk karbon - contoh alat yang menggunakannya ; mengawal suara dan cahaya dalam tv, radio dan komputer

D. UNIT ASAS NILAI RINTANGAN - Nilai rintangan disukat dalam unit ohm. Simbol bagi ohm adalah Ώ Unit asas 1 ohm Ώ 1 kilo ohm (kΏ) 1000 ohm 1 mega ohm (mΏ) 1000 k ohm atau 1,000,000 ohm

ILMU : NOTA KH TING 2 : RBT

BAHAGIAN TERAS : REKA BENTUK DAN TEKNOLOGI

BAB 1 : Reka bentuk dan Penghasilan Projek
BAB 2 : Elektronik BAB 3 : Lukisan Teknik

BAB 1: REKABENTUK DAN PENGHASILAH PROJEK
1.1 FAKTOR REKABENTUK
1.1.1 Faktor Utama Reka Bentuk
a. Reka bentuk bermaksud suatu usaha membuat susunan bahan secara terancang untuk menghasilkan suatu produk baru.
b. Terdapat beberapa faktor dalam memilih reka bentuk iaitu
1. fungsi • berfungsi kepada pengguna
2. rupa bentuk - menarik perhatian
3. kesesuaian bahan • bahan murah dan senang didapati
4. kaedah pembinaan • cepat dan mudah dibina
5. tahan lasak dan tak mudah rosak 6. kos produk berpatutan 7. kemasan menarik dan bersesuaian
8. keselamatan • tak membahayakan pengguna 9. bernilai komersial

1.2 JENIS BAHAN DAN PENGIKAT

1.2.1 Saiz, Sifat dan Penggunaan Bahan Terdapat beberapa jenis bahan seperti aluminium, keluli lembut,perspek dan pvc.

1. Aluminium : - Diperbuat daripada bauksit - Digunakan dalam pembuatan kenderaan, tin minuman. - Sifatnya lembut, ringan, mudah dipotong dan mudah dibentuk. - Saiznya : 91.4 cmX182.8 cm dan 122 cmX244 cm.
2. Keluli Lembut - Diperbuat daripada campuran besi dan karbon. - Digunakan dalam pembuatan paku, dawai, tin dan pintu pagar. - Mudah dibentuk dan dipotong - Saiznya : 609.6 cmX13 cm dan 609.6 cmX91.4 cm

3. Perspek - Digunakan dalam pembuatan nombor plat kenderaan, peti surat dan cenderamata - Sifatnya bersih dan mudah dipotong - Saiz : 122 cmX244 cm dan 61 cmX 122 cm

4. PVC (polyvinyl chloride) - Dalam bentuk paip nipis dan tebal. - Saiz : 13 mm, 19 mm dan 25 mm

Kelebihan dan kelemahan bahan :
BAHAN KELEBIHAN KELEMAHAN
Aluminium • Ringan. Tak berkarat • Mudah dipotong dan dibentuk • Sukar dipateri • Tak tahan asid
Keluli Lembut • Lebih teguh dan boleh dipateri Berat, mudah karat

Perspek Ringan, mudah dipotong dan dibentuk Tak kalis haba, Mudah pecah

PVC Ringan, tak berkarat, murah, mudah dipotong Tak kalis haba, mudah pecah

1.2.2 JENIS-JENIS PENGIKAT

Pengikat ialah bahan yang digunakan untuk mencantumkan bahagian tertentu.

1. Ribet - Buat cantuman kekal pada projek - Diperbuat daripada kuprum, keluli dan aluminium - Saiz: 2.4mm, 3.2mm, 4.0mm, 4.8mm - Panjang ribet ialah 3mm, 6mm atau 1cm

2. Glu Panas - Mencantum komponen kekal - Mudah digunakan kerana cepat mencair dan cantuman yang kukuh. - Dicair menggunakan hot glue gun

3. Skru Benam Sendiri - Untuk mencantum kepingan nipis seperti logam, kepingan perspek dan papan lapis - Saiz : antara 6mm hingga 63mm

1.3 ALATAN TANGAN DAN MESIN

1.3.1 Nama dan Fungsi Alatan Tangan

Pisau pemotong perspek Digunakan untuk memotong perspek

Gandin getah Untuk mengetuk kepingan logam Bagi mengelakkan calar dan kemek

Penebuk pusat Mempunyai mata bersudut 60° Fungsinya untuk membuat tanda pada logam sebelum digerudi

Rivetter Alat khas memasang ribet Kerja meribet dilakukan pada kepingan logam, papan lapis, kanvas dan kulit

Hot glue gun Untuk memanaskan glu panas Memerlukan 3 • 5 minit untuk dipanaskan

Staple Gun Untuk merekat fabrik seperti kain, kanvas,PVC dan kulit.

1.3.2 NAMA DAN FUNGSI MESIN MUDAH ALIH

1. Mesin Gergaji Jig - Digunakan untuk kerja memotong bentuk lengkung, bulat, dan persegi - Bahagian utama gergaji jig adalah : a. Mata gergaji • memotong kayu b. Motor • menggerakkan gergaji

2. Cordless Screw Driver - Fungsinya memasang/menanggalkan skru - Bahagian utama : a. Bindu • memegang mata pemutar skru b. Pelaras putaran • mengubah arah putaran bindu c. Mata pemutar skru • untuk memasang skru

3. Sander - Untuk melelas dan menghasilkan permukaan yang licin, cantik dan rata. - Ada dua jenis sander : a. Finishing sander • untuk kerja ringan, hasilkan lelasan lebih halus dan licin b. Belt and disc sander • untuk kerja kasar, melelas bahagian tepi dan hujung permukaan - Bahagian utama sander : a. Tapak • tempat bahan pelelas dipasang b. Tuil pelaras • melaraskan gerakan tapak sander

1.3.3 MENGGUNAKAN DAN MENYENGGARA MESIN

Mesin mudah alih Kerja-kerja senggaraan Mesin gergaji jig Bersihkan mata, tapak dan motor mesin gergaji Ketatkan skru jika longgar Cordless screw driver Cas bateri selepas digunakan Bersihkan dengan semburan udara mampat Sander Bersihkan dengan semburan udara mampat Tukar pelelas jika telah haus atau terkoyak

1.4 PROSES REKABENTUK

1.4.1 LUKISAN PROJEK
Lukisan projek memberikan maklumat lengkap sesuatu projek. Melalui lukisan, rupa bentuk projek, dimensi, bahan, teknologi pembuatan dan peralatan yang akan digunakan dapat dikenal pasti.

1. Membuat Lakaran Rekabentuk a. Lakaran 3D - memberi gambaran sebenar projek - daripada lakaran 3D, panjang, lebar dan tinggi projek dapat diketahui - lakaran 3D boleh dibuat melalui lakaran oblik dan lakaran isometrik b. Lakaran 2D - menghuraikan lakaran projek dengan lebih terperinci - menunjukkan bentuk sebenar objek dalam dua pandangan, atau tiga pandangan iaitu pandangan atas(pelan), pandangan hadapan dan pandangan sisi. - lakaran 2D dilukis dalam unjuran ortografik

2. Mendimensi Lakaran - Menunjukkan ukuran sebenar projek - Ukuran perlu dibuat dengan tepat dalam unit milimeter (mm).

3. Menilai dan Memilih Lakaran yang Paling Sesuai - lakaran terbaik dipilih sesudah penilaian dibuat.


1.4.2 PEMBINAAN 1. Mengukur - Ukur dengan peralatan seperti pita pengukur, pengukur keluli, pensil dan sesiku L 2. Menanda - Peralatan menanda adalah pisau penanda, pensil, penggarit dan penebuk pusat. - Bagi mengelakkan kesilapan pemotongan bahan dan rekabentuk. 3. Memotong - Peralatan memotong ialah gergaji besi, gunting besi dan pemotong perspek. 4. Membentuk - Membentuk dilakukan sebelum bahagian projek dipasang - Aktiviti membentuk ialah melengkung, melipat dan membengkok 5. Mencantum - Proses memasang bahagian yang telah dipotong dan dibengkokkan - Kerja-kerja mencantum ialah meribet, melekat dan menskru

1.4.3 KEMASAN Kemasan dilakukan supaya projek kelihatan cantik, tahan lama, berkualiti dan selamat digunakan

ALAT KEMASAN

1. Pengikis - Fungsinya mengikis permukaan bagi membuang cat lama dan tanda mengelupas.

2. Berus cat - Kegunaan untuk menyapu cat - Saiz ditentukan oleh kelebaran berusnya - Penggunaan saiz berus adalah berdasarkan saiz ruang yang akan dicat

3. Berus Syelek - Kegunaan untuk menyapu varnis, lekar, tona kayu dan syelek - Ada dua jenis iaitu berus jenis tangkai buluh dan jenis tangkai kayu

4. Kertas Las - Digunakan untuk melicinkan permukaan bahan - Dibezakan mengikut kekasaran dan kehalusannya - Kertas lan dan grednya: Gred Kasar/Halus 00 Paling halus 0 Halus 1 Sederhana 2 Kasar 3 Paling kasar

5. Tepung Penyumbat - Digunakan untuk menutup liang-liang atau celahan pada kayu - Dibancuh dengan air. Tujuannya supaya projek kelihatan kemas


BAHAN KEMASAN
• Mencantikkan projek/tahan lama

A. Cat Licau (cat kilat) - Menghasilkan permukaan licin, berkilat dan kalis air - Sesuai untuk kemasan luaran - Bahan pelarutnya ialah turpentin

B. Cat Sembur - Menggunakan penyembur, cepat kering

C. Syelek - Ada dua jenis iaitu bentuk kepingan dan cecair - Tidak tahan haba dan tidak kalis air - Bahan pelarutnya adalah spirit metil

D. Varnis - Kalis air dan haba - Hasilkan kemasan yang berkilat

E. Tona Kayu - Kalis air dan haba - Hasilkan kemasan yang cantik daan berkilat

F. Semburan Lekar Jernih - Kalis air dan kalis haba, ianya cepat kering

G. Pelekat - Pelbagai warna, bentuk dan corak - Kebanyakan pelekat mempunyai glu


1.4.4 MEMBUAT KEMASAN

1. Apabila membuat kemasan pada projek pastikan perkara berikut dipatuhi : a. Permukaan yang nak disapu mestilah bersih, bebas dari habuk, minyak atau karat b. Gosok dengan kertas las jika permukaan kotor, berkarat atau kasar c. Goncangkan tin atau bekas cat atau varnis sebelum digunakan d. jika guna cat semburan, sila sembur pada jarak 30cm dari projek e. Pastikan kemasan kering sebelum dicat berikutnya f. Sapu cat sehala sahaja mengikut urat kayu


.5 REKABENTUK PROJEK

1.5.1 PERNYATAAN MASALAH ATAU KEPERLUAN

A. Mengenalpasti Masalah Atau Keperluan - Supaya jalan penyelesaian dapat dicari

B. Mengumpulkan Maklumat Atau Data - Maklumat yang perlu dicari ialah rupa bentuk projek, bahan digunakan, saiz projek dan teknologi yang digunakan - Cara mengumpul maklumat ialah : 1. memerhatikan projek sedia ada 2. lawatan 3. perbincangan, meneliti bahan bacaan 4. internet

C. Menentukan Kriteria Reka Bentuk - Boleh berfungsi, mudah dibina - Selamat digunakan, kukuh dan stabil serta bernilai komersil

D. Menyenaraikan Alternatif Penyelesaian Dalam Bentuk Lakaran - Melakarkan beberapa jenis dan bentuk lakaran


1.5.2 PERANCANGAN, PEMBINAAN DAN PENGUBAHSUAIAN

A. Menentukan dan Merancang Pembinaan Projek

B. Menyediakan Jadual Kerja

C. Menyenaraikan Alatan Tangan, Bahan dan Mesin yang Diperlukan

D. Membina Projek Berdasarkan Lukisan Kerja yang Dipilih
E. Menguji dan Menilai Projek

F. Mengubahsuaikan Projek

1.5.3 PENDOKUMENTASIAN

A. Mengumpulkan dan Merekodkan Maklumat Projek - Maklumat yang disimpan ialah: a. pernyataan masalah b. lakaran projek c. lakaran projek yang dipilih d. senarai bahan, alatan dan mesin yang digunakan e. jadual kerja f. data pengujian dan penilaian g. maklumat pengubahsuaian h. kos projek

B. Mengira Kos Pengeluaran Projek Cara mengira kos pengeluaran : Kos Pengeluaran : Kos Bahan + Kos Upah + Kos Overhead Contoh Pengiraan : a. Kos bahan : RM8.25 b. Kos upah : RM14.95 c. Kos Overhead : RM0.70 Maka kos pengeluaran : Kos bahan+kos upah+kos overhead

C. Membuat Persembahan Projek - Kandungan persembahan ialah : a. nama projek b. lakaran rupa bentuk projek c. fungsi projek d. bahan, alatan dan mesin e. anggaran kos projek f. tempoh masa pembinaan projek g. teknologi yang digunakan

ILMU :NOTA KH TING 1 : ELEKTIF 2 ELEKTROMEKANIKAL

BAB 2 : ASAS ELEKTROMEKANIKAL

2.1 Pengenalan Pergerakan Mekanikal
•Pergerakan mekanikal ialah sistem yang membolehkan barang berfungsi, bergerak atau berputar
•Pergerakan dihasilkan secara manual(mesin pengisar air batu), enjin(mesin pemotong rumput, mesin pembancuh simen) atau motor elektrik(mesin gerudi, mesin basuh)

2.1.2 Jenis Pergerakan Mekanikal
Pergerakan mekanikal ada 2 jenis :
•Gerakan lurus
•Gerakan putaran


•Gerakan Lurus
-Sistem sesuatu objek yang bergerak dalam satu garisan lurus.
-Arah pergerakan tak berubah, perubahan hanya berlaku pada arah halaju sahaja.
-Pergerakan mekanikal digunakan untuk memindahkan input, melalui proses untuk hasilkan pergerakan lain iaitu output.


B. Gerakan Putaran
-Terjadi apabila sistem sesuatu objek berpusing.
-Contohnya : mesin gerudi, mesin jahit.

2.1.3 Takal Dan Tali Sawat
•Takal dan Tali Sawat digunakan dalam mesin jahit, mesin gerudi, mesin gergaji meja.
•Tali sawat menghubungkan takal pemacu dengan takal dipacu.
•Takal berfungsi untuk memindahkan gerakan atau kuasa.
•Contoh penggunaan takal : kren, mesin basuh, lif.
•Cara menambah atau mengurangkan kelajuan sistem takal dan tali sawat :
-Bagi mendapatkan kelajuan rendah, guna takal bersaiz besar
-Bagi mendapatkan kelajuan tinggi, guna takal bersaiz kecil


2.1.4 GEAR
-Gear berfungsi sebagai
a. penghantar kuasa atau penggerak mesin menerusi Aci yang memegang gear ini.
b. Penghubung bahagian yang berputar
c. Penukar kelajuan mesin
-Jenis-jenis Gear :
1. Gear Taji
- untuk memindahkan tenaga antara aci yang selari (kit robot, kereta mainan)
2. Gear Serong
- untuk memindah tenaga daripada satu aci kepada aci lain yang bersudut.(mesin gerudi tangan)
3. Gear Belitan
- digunakan untuk mengurangkan kelajuan dan memindah tenaga putaran aci pada sudut bersilang.(gear pada jaring tenis,sepana boleh laras.)

4. Gear Rak dan Pinan
- digunakan untuk memindahkan gerakan putaran kepada gerakan lurus atau sebaliknya.
- contoh : stereng kereta, gerudi meja, pintu pagar bermotor.
5. Gear Heliks
- untuk sistem gear kereta
- berbentuk heliks dan mempunyai sistem kelajuan tinggi.

2.2 Pengenalan Pergerakan Elektromekanikal

•Elektromekanikal ialah satu sistem yang menggunakan tenaga elektrik dan komponen elektronik yang kompleks.
•Contoh peralatan : kamera, pemacu cakera, mesin layan diri.
•Peralatan elektromekanikal menggunakan sistem pemprosesan berikut :

Perbezaan Antara Sistem Mekanikal dan Sistem Elektromekanikal
Sistem Mekanikal
Menggunakan tenaga manual/enjin/tangan
Binaannya mudah
Tidak mempunyai komponen elektronik

Sistem Elektromekanikal
Menggunakan tenaga elektrik atau bateri
Binaannya kompleks dan sukar dicipta
Mempunyai komponen elektrik

ILMU : NOTA KH TING 1 : ELEKTIF ELEKTRIK

PILIHAN 1 : KEMAHIRAN TEKNIKALBAB 1 : ELEKTRIK

•1.1 JENIS LITAR ELEKTRIK

1.1.1 Pemasangan Litar Siri
–Litar siri adalah susunan komponen yang membolehkan arus elektrik mengalir satu arah sahaja.
–Jika ada litar yang terbuka, litar tidak berfungsi

1.1.2 Mengukur Voltan dan Arus Dalam Litar Siri
–Nilai voltan susut bagi setiap beban elektrik



–Formula mendapatkan jumlah voltan ialah :


Memasang dan Membaca Voltmeter
- Voltan disukat menggunakan voltmeter
- Ada 2 jenis voltmeter :
i. Voltmeter arus terus (DC)
ii. Voltmeter arus ulang alik (AC)
-Contoh pengiraan :



Memasang dan Membaca Ammeter
-Arus dalam litar siri adalah sama
-Formula mengira jumlah arus dalam litar siri ialah


-Ammeter digunakan untuk mengukur arus elektrik
-Didapati dalam julat 0 – 500mA, 0 – 1A dan 0 -10A
-Pilih ammeter yang bersesuaian untuk ukur arus ulang alik dan arus terus

1.1.3 Mengira Jumlah Rintangan Dalam Litar Siri
-Formula mengira jumlah rintangan ialah :
Rj = R1 + R2 + R3
-Contoh pengiraan :
-Jika 3 perintang iaitu R1, R2 dan R3 disambung secara siri seperti dalam rajah di bawah. Berapakah jumlah rintangan litar ini?
Rj = R1 + R2 + R3
Rj = 10 ohm + 30 ohm + 50 ohm
Rj = 90 ohm
1.1.4 Pemasangan Litar Selari
•- Litar selari adalah litar yg membenarkan arus elektrik mengalir lebih daripada satu laluan.
•- jika ada mana-mana wayar yang terputus pada satu laluan, arus elektrik masih dapat mengalir melalui laluan lain.
1.1.5 Mengukur Voltan dan Arus Dalam Litar Selari
-Nilai voltan dalam setiap beban elektrik adalah sama. Jumlah voltan dalam litar selari boleh dikira seperti formula berikut :


-Nilai arus dalam litar selari adalah tidak sama
-Setiap laluan arus bergantung kepada nilai rintangan yang mungkin berbeza.
-Formula untuk mengira arus litar selari adalah
Ij = I1 + I2 + I3


1.1.6 MENGIRA JUMLAH RINTANGAN DALAM LITAR SELARI

- Jumlah rintangan dalam litar selari akan berkurangan kerana terdapat banyak laluan arus.
-Lagi banyak laluan arus, lagi kurang jumlah rintangan dalam litar.
-Formula untuk kira jumlah rintangan adalah :
1
Contoh Pengiraan Jumlah Rintangan Dalam Litar Selari
Dalam Rajah sebelah, perintang R1, R2 dan R3 disambungkan secara selari. Berapakah jumlah rintangan dalam litar tersebut?
1

1.1.7 MEMBANDING BEZA LITAR SIRI DENGAN LITAR SELARI

1.2 Penggunaan Meter Pelbagai
•Meter pelbagai digunakan untuk menguji litar elektrik atau elektronik.
•Meter ini adalah gabungan volmeter, ammeter dan ohmmeter
•Ada 2 jenis meter pelbagai iaitu jenis analog dan digital

1.2.1 Bahagian Utama Meter Pelbagai
•Skala – digunakan untuk menentukan bacaan bagi setiap penggunaan meter ini.
•Jarum Penunjuk – menunjukkan bacaan pada skala
•Skru Pelaras Sifar – untuk melaraskan penunjuk meter pada bacaan sifar.
•Pelaras sifar ohm – untuk melaraskan penunjuk meter kepada bacaan sifar semasa uji rintangan

•Prob Negatif dan Prob Positif – digunakan untuk menguji komponen elektrik. Prob negatif hitam dan prob positif warna merah
•Tombol pemilih Julat – untuk memilih julat meter seperti julat voltan arus terus, arus ulang alik dan julat rintangan
•Julat – kadar sukatan yang hendak diukur
1.3 Unit Kawalan Utama Bekalan Elektrik Domestik
Komponen dalam unit kawalan utama terdiri daripada :
•Fius Perkhidmatan – dihubungkan kepada wayar hidup dan berfungsi mengawal bekalan jika arus elektrik berlebihan.
•Meter Kilowatt-Jam (kWj) – berfungsi menyukat dan merekod jumlah tenaga elektrik yang telah digunakan. Milik TNB.
•Suis Utama – fungsinya untuk menyambung dan memutuskan bekalan elektrik ke seluruh rumah. Ia juga mengawal arus elektrik yang berlebihan.
•Pemutus Litar Bocor Bumi, Pemutus Litar Arus Baki, Pemutus Litar Miniatur – semua ini adalah alat-alat keselamatan untuk memberi perlindungan kepada perkakas elektrik dan pengguna. Alat ini memutuskan bekalan elektrik secara automatik jika berlaku kebocoran elektrik/litar pintas.


•Kotak Agihan Berfius – berfungsi sebagai pengagih litar dan mengawal bekalan arus berlebihan. Kotak ini mengandungi fius yang berfungsi memutuskan litar elektrik jika arus berlebihan.
•Apabila arus berlebihan mengalir melalui fius, wayar fius akan melebur
g. Berikut adalah jenis-jenis fius dan kadar kawalannya

1.4 Kuasa Elektrik
1.4.1 Maksud Kuasa Elektrik – kuasa adalah kadar kerja yang dihasilkan oleh arus elektrik. Kerja yang dihasilkan adalah dalam bentuk cahaya, haba, bunyi dan gerakan. Kuasa diukur dalam unit watt (W)

1.4.2 Mengira Kuasa Elektrik
- Kuasa yang digunakan bergantung pada nilai voltan dan arus. Formula mengira kuasa adalah : P = V + I
Iaitu : P = kuasa
V = voltan
I = arus

Kuasa Peralatan Elektrik
- Setiap alat elektrik dilabel dengan plat perincian. Plat ini menunjukkan kadar kuasa alat elektrik tersebut
-Contoh pengiraan :
-Berapakah kuasa yang digunakan dalam litar yang berikut ?



•Sebuah radio berlabel 100 W/240 V. Berapakah nilai arus elektrik yang digunakan?

Kuasa = Voltan x arus
Arus = Kuasa
Voltan
I = P
V

= 100 W
240 Volt
= 0.42 A

Related Posts with Thumbnails